Szkolenie w zakresie podniesienia kompetencji kadr kierowniczych i administracyjnych uczelni w kontekście dostosowania do reformy szkolnictwa wyższego
Centrum Transferu Technologii Uniwersytetu Rolniczego im. Hugona Kołłątaja w Krakowie w związku z realizacją projektu „Zintegrowany Program Uniwersytetu Rolniczego im. H. Kołłątaja w Krakowie” współfinansowanego z funduszy Unii Europejskiej zaprasza serdecznie na bezpłatne szkolenie w zakresie podniesienia kompetencji kadr kierowniczych i administracyjnych uczelni w kontekście dostosowania do reformy szkolnictwa wyższego.
Szkolenie skierowane jest do pracowników kadry kierowniczej (zarządzającej) Uniwersytetu Rolniczego im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
Termin realizacji szkolenia:
Data szkolenia |
Godziny |
Prowadzący |
Miejsce szkolenia |
07.06.2019 r. |
9.00 - 15.30 |
Marek Balicki |
Sala Senacka, Rektorat 1 piętro Wydział Rolniczo – Ekonomiczny al. Mickiewicza 21, 31-120 Kraków
|
12.06.2019 r. |
9.00 - 15.30 |
Aleksandra Jankowska |
|
13.06.2019 r. |
9.00 - 15.30 |
Marek Balicki |
Szkolenie trzydniowe.
Miejsce szkolenia: Wydział Rolniczo – Ekonomiczny, al. Adama Mickiewicza 21, Sala Senacka, 1 piętro, Rektorat.
Cel szkolenia:
Celem szkolenia jest nabycie wiedzy dotyczącej nowych regulacji prawnych dotyczących szkolnictwa wyższego, omówienie zmian legislacyjnych w świetle dostosowania uczelni do wymogów Ustawy 2.0.
Wstępny program szkolenia:
Dzień 1 (07.06.2019 r.)
Ustrój uczelni według ustawy 2.0
- Uzasadnienie zmian w przepisach o szkolnictwie wyższym i nauce oraz sposób wprowadzania zmian; akty obowiązujące i uchylone.
- Konstytucja dla Nauki – zakres regulacji.
- Typy uczelni – wymogi do powstania, zadania, nazewnictwo, przekształcenia.
- Przepisy przejściowe - podział uczelni na akademickie i zawodowe.
- Organy uczelni wg starej i nowej ustawy oraz przepisy przejściowe.
- Zadania rady uczelni wg nowej ustawy.
- Rada uczelni w okresie przejściowym - sposób powołania i kadencja.
- Zakaz łączenia funkcji przez członków rady.
- Regulamin rady a zasady i tryb funkcjonowania rady uczelni określone przez statut.
- Naruszenie przepisów prawa przez radę uczelni – skutki.
- Zadania Rektora w starej i w nowej ustawie.
- Organizacja uczelni - jednostki organizacyjne uczelni wg starej i nowej ustawy.
- Powołanie osób do pełnienia funkcji kierowniczej.
- Rektor a inne organy jednoosobowe przewidziane w Statucie
-Właściwość innych niż rektor organów jednoosobowych do wydawania decyzji administracyjnych w sprawach studenckich.
- Upoważnienie do wydawania decyzji administracyjnych w imieniu rektora.
- Skutki braku upoważnienia w orzecznictwie.
- Przepisy kodeksu postępowania administracyjnego (kpa) – ich odpowiednie stosowanie na uczelni.
- Decyzje administracyjne wydawane na uczelni wg nowej ustawy.
- Kontrola decyzji rektora przez sądy administracyjne.
- Wybór rektora – etapy, kolegium elektorów – skład, kadencja, kompetencje.
- Dwukadencyjność i skutki złamania wymogu dwukadencyjności.
- Kadencja rektora – przepisy przejściowe.
- Zadania senatu w starej i nowej ustawie.
- Komisje senackie.
- Skład senatu, kadencja senatu.
- Inne organy uczelni (w tym organy nadające stopnie naukowe).
- Zmiany w wewnętrznych unormowaniach uczelni.
- Statut, strategia, regulamin organizacyjny.
- Statuty uczelni wg nowej ustawy – zawartość.
- Typy jednostek organizacyjnych uczelni wg nowej ustawy.
- Tryb nadawania regulaminu organizacyjnego.
- Uregulowanie kwestii sprawozdania z realizacji strategii uczelni.
- Udostępnianie informacji publicznej na Uczelni.
- Odmowa udostępnienia informacji publicznej – stanowisko WSA.
Finansowanie szkolnictwa wyższego i nauki
- Zmiana modelu finansowania szkolnictwa wyższego i nauki.
- Formy przyznawania środków finansowych.
- Zwrot subwencji wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem oraz pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości.
- Finansowanie w okresie przejściowym.
- Rodzaje środków finansowych na szkolnictwo wyższe i naukę.
- Typy uczelni a otrzymywane finansowanie.
- Fundusze uczelni i obsługa bankowa rachunków funduszy uczelni.
- Program „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza” i inne programy ministerialne.
Dzień 2 (12.06.2019 r.)
Kształcenie studentów i doktorantów.
- Kształcenie studentów, regulaminy studiów, opłaty za studia, przebieg studiów, programy studiów.
- Kształcenie doktorantów.
- Szkoły doktorskie (indywidualny plan badawczy, skreślenie z listy doktorantów).
Współpraca UR z otoczeniem społeczno – gospodarczym.
Dzień 3 (13.06.2019 r.)
Pracownicy uczelni i ścieżki kariery
- Wymagania wobec nauczycieli akademickich w nowej ustawie.
- Określone w ustawie stanowiska nauczycieli akademickich oraz kwalifikacje wymagane do ich zajmowania.
- Możliwość dookreślenia w statucie dodatkowych wymagań kwalifikacyjnych niezbędnych do zajmowania stanowisk wymienionych w ustawie dla poszczególnych grup pracowników.
- Propozycje zapisów w statucie dotyczące stanowisk i wymagań.
- Określenie szczegółowego zakresu obowiązków nauczyciela akademickiego.
- Wykonywanie obowiązków nauczyciela akademickiego stanowiących działalność twórczą o indywidualnym charakterze, o której mowa w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1191 i 1293).
- Nawiązanie stosunku pracy w uczelni na podstawie umowy o pracę – likwidacja mianowania.
- Sytuacja pracowników mianowanych przed dniem wejścia w życie ustawy – jakie przepisy mają zastosowanie i do kiedy.
- Sytuacje, kiedy wyłączone jest stosowanie przepisów art. 25(1) § 1-3 Kodeksu pracy w przypadku nauczycieli akademickich.
- Zakaz powstania bezpośredniej podległości służbowej między osobami bliskimi zatrudnionymi na uczelni – zakres, znaczenie, sankcje oraz wyłączenia.
- Konkurs na stanowisko nauczyciela akademickiego.
- Likwidacja przepisów o minimum kadrowym.
- Regulamin pracy.
- Zasady ustalania zakresu obowiązków nauczycieli akademickich dla poszczególnych grup pracowników i rodzajów stanowisk, rodzaje zajęć dydaktycznych objętych zakresem tych obowiązków, w tym wymiar zajęć dydaktycznych oraz innych obowiązków dla poszczególnych stanowisk, oraz zasady obliczania godzin dydaktycznych.
- Zajęcia dydaktyczne poza uczelnią - na zasadach określonych w regulaminie pracy.
- Określenie warunków wynagradzania za pracę w zakładowym układzie zbiorowym pracy albo regulaminie wynagradzania.
- Możliwość przeznaczenia dodatkowe środków finansowych na zwiększenie wynagrodzeń, jeżeli uczelnia posiada na ten cel środki inne niż otrzymane w ramach subwencji lub dotacji podmiotowej.
- Czas pracy nauczyciela akademickiego.
- System zadaniowego czasu pracy – jakie normy powinny być stosowane.
- Wymiar pensum dla poszczególnych grup pracowników, likwidacja dolnej granicy pensum w ustawie, zaliczanie do pensum czasu przeznaczonego na kształcenie doktorantów.
- Godziny ponadwymiarowe – zlecane bez zgody i po wyrażeniu zgody przez nauczyciela akademickiego.
- Okresowa ocena nauczycieli akademickich, skutki oceny negatywnej.
- Urlopy nauczycieli akademickich.
- Składniki wynagrodzenia pracownika uczelni publicznej.
- Wysokość miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli akademickich.
- Dodatki do wynagrodzenia.
Ewaluacja działalności naukowej w świetle Ustawy 2.0
- Zakres ewaluacji jakości działalności naukowej: jakie jednostki jej podlegają, jakie osiągnięcia obejmuje, w ramach jakich dyscyplin jest przeprowadzana.
- Oświadczenia składane przez pracowników prowadzących działalność naukową: w ramach jakich dyscyplin, terminy, wymagany wymiar czasu pracy.
- Terminy ewaluacji.
- Pierwsza ewaluacja jakości działalności naukowej: podstawowe kryteria, definicje artykułu naukowego i monografii naukowej.
- Sposób przeprowadzania ewaluacji, szczegółowe kryteria i sposób oceny osiągnięć, sposób określania kategorii naukowej.
- Komisja Ewaluacji Nauki (KEN)– organ przeprowadzający ewaluację: procedura, powołanie, skład, kadencja, wymagania wobec członków.
- Decyzja Ministra w sprawie przyznania kategorii naukowej, tryb odwoławczy.
- Konsultacje dla uczestników.
Kryteria naboru: status pracownika kadry kierowniczej (zarządzającej) Uniwersytetu Rolniczego im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
Sposób zgłoszenia:
Wypełnienie i złożenie formularza rekrutacyjnego wraz z załącznikami w biurze projektu. (Uniwersytet Rolniczy w Krakowie al. Mickiewicza 21, pokój nr 6).
Do dokumentów zgłoszeniowych należą:
a. formularz rekrutacyjny (załącznik nr 1).
b. oświadczenie kandydata - zgoda na przetwarzanie danych osobowych Kandydata w ramach realizowanego Projektu (załącznik nr 2).
c. formularz Uczestnika Projektu – (załącznik nr 4).
d. oświadczenie Uczestnika o przetwarzaniu danych osobowych (załącznik nr 5).
e. zgoda na pobranie zaświadczenia z kadr w imieniu pracownika
f. zgoda na utrwalenie wizerunku
Regulamin szkoleń dostępny jest na stronie projektu: https://zintegrowany.urk.edu.pl
Dokumenty rekrutacyjne przesyłam w załączniku.
Termin naboru: od. 24.05.2019 r. – do 4.06.2019 r. do godz. 15:30 (wtorek).
Wyniki naboru będą ogłoszone na stronie projektu lub poprzez informację e- mailową.
Osoba do kontaktu w sprawie ogłoszenia: Paulina Synowiec
(tel. 12 -662-44-25, e-mail: Paulina.Synowiec@urk.edu.pl).
Dodatkowe informacje organizacyjne:
Każdy z uczestników szkolenia będzie poproszony o wypełnienie dwóch testów (pre - testu i post - testu), odpowiednio na początku i na końcu szkolenia oraz dwóch bilansów kompetencji.
Pre i post testy oraz bilanse kompetencji dotyczą bezpośrednio tematyki szkolenia i służą jedynie do celów udokumentowania szkolenia.
Uprzejmie informujemy również, że podczas trwania szkolenia może być wykonywana dokumentacja fotograficzna, służąca udokumentowaniu przeprowadzenia kursu.
Do pobrania:
Regulamin uczestnictwa w szkoleniach
formularz rekrutacyjny (załącznik nr 1).
oświadczenie kandydata - zgoda na przetwarzanie danych osobowych Kandydata (załącznik nr 2).
formularz Uczestnika Projektu – (załącznik nr 4).
oświadczenie Uczestnika o przetwarzaniu danych osobowych (załącznik nr 5).